Agile Yaklaşım: İş Hayatında Nasıl Uygulanır?

Agile Yaklaşım: İş Hayatında Nasıl Uygulanır? Agile Yaklaşım: İş Hayatında Nasıl Uygulanır?

Bir şirketin iş hayatında istikrarlı bir şekilde ilerleyebilmesi için yeniliğe ve gelişime açık olması gerekir. İş hayatındaki kuşak değişimi de bu yenilik ve gelişim kavramlarının önemini artıran unsurlar. Bu doğrultuda bazı çalışma metotlarının kullanımı son yıllarda önemli oranda arttı. En yaygın olanların arasında ise agile yaklaşımı var. Agile, iş süreçlerinin daha dinamik ve etkileşimli bir şekilde yürütülmesini esas alan bir metot. Peki, tam olarak agile yaklaşım nedir ve şirketlerde agile nasıl uygulanır?

Agile Nedir? 

Agile, işleri aşamalara bölen ve her işin doğasına uygun çalışma yöntemleri geliştirmeyi öneren bir yönetim metodudur. Bu yaklaşım, geleneksel ve tekdüze yöntemlerin yeterli verimliliği sağlayamadığını ve bu nedenle uzun vadeli planlara katı bir şekilde bağlı kalınmaması gerektiğini savunur. Karşılık olarak ise değişen ihtiyaçlara hızla adapte olabilen; breyi, etkileşimi, değişimi ve müşteri iş birliğini temel alan dinamik bir yapı sunar.

Agile metodolojisi, küçük ve yönetilebilir parçalarla iş üretmeyi önerirken sık geri bildirim almayı ve sürekli gelişimi de önemli bir noktaya koyar. Müşteri memnuniyetini zaman ve maliyet gibi konuların önüne koyarken ekiplerin iş birliği içinde kendi kendini organize etmesi gerektiğini savunur. Ayrıca bu metot, kelimenin Türkçe anlamından dolayı “çevik yaklaşım” olarak da bilinir.

Agile Metodolojisinin Gelişim Süreci 

Agile metodolojisi, ilk olarak yazılım sektöründe ortaya çıktı. Tarihi tam olarak bilinmese de yaygınlaşması 1990’ların sonlarında gerçekleşti. Yazılım geliştirme süreçlerinin yavaşlığından ve müşteri beklentilerini karşılayamamasından şikayetçi olan bir grup yazılımcı, geleneksel çalışma yöntemlerini değiştirerek verimliliği artırmaya çalıştı. Yeni yöntem işe yarayınca da agile yaklaşımı ortaya çıktı.

ABD’de bir araya gelen 17 yazılımcı, 2001 yılında Agile Manifesto’yu yayımladı. Manifesto sonrası bu yaklaşım, yazılım sektörünü aştı ve günümüzde hemen her sektörde uygulanabilen bir yöntem haline geldi.

Agile Manifesto ve Temel Değerler 

Agile Manifesto, iş hayatında agile yaklaşımını felsefe haline getiren bir metindir. Metin bu felsefenin 4 ana değerini açıklıyor. Agile yaklaşımın 4 temel değeri şu şekilde:

  1. Bireyler ve etkileşimler, süreçler ve araçlardan daha değerlidir.
  2. Çalışan yazılım, kapsamlı dokümantasyondan daha değerlidir.
  3. Müşteri ile iş birliği, sözleşme pazarlıklarından daha değerlidir.
  4. Değişime karşılık vermek, bir plana bağlı kalmaktan daha değerlidir.

Agile Manifesto’da bu 4 temel değere ek olarak metodun uygulama prensipleri de yer alıyor. Ayrıca manifestonun değerleri, prensipleri, yazarları ve imzacıları hakkında bilgiler içeren agilemanifesto.org isimli bir web sitesi de mevcut.

Agile Yaklaşımın İş Hayatındaki Önemi

İş hayatında agile; esneklik, adaptasyon ve verimlilik gibi kritik özelliklere ulaşımı kolaylaştırdığı için önemlidir. Değişime uyum sağlama ve sürekli iyileştirme gibi anlayışlar, agile yaklaşımını iş hayatı için faydalı hale getirir. Ayrıca bu yaklaşımla iş süreçlerini hızlandırmak, müşteri memnuniyetini en iyi duruma getirmek ve ekip içi iletişimi kuvvetlendirmek de mümkün. Özetle çevik yaklaşımın önemi, tek bir metodoloji ile birçok olumlu kavrama aynı yoldan ulaşmayı sağlamasından gelir.

Agile yaklaşımın iş hayatındaki önemi, çevikliğin etkisine odaklanan McKinsey & Company Küresel Anket ile de net bir şekilde anlaşılıyor. 2.000’den fazla işletmeyle yapılan bu ankete göre agile yaklaşımı benimseyen firmalar; verimlilik, müşteri memnuniyeti, çalışan bağlılığı ve operasyonel performans gibi konularda %30’luk iyileşme elde ettiler. Araştırmanın öne çıkan istatistikleri ise şöyle:

Müşteri memnuniyetinde artış   %30   
Operasyonel performansta ve iş süreçlerinde iyileşme%30
Değişim ve karar alma süreçlerinde hızlanma5 - 10 kat
Çalışanların süreçlere katılımında artış%30
Finansal performansa olumlu etki%15 - %65 arası
 

Agile Yaklaşımın Uygulandığı Başlıca Metodolojiler

agile-yaklasimin-uygulandigi-baslica-metodolojiler690x375.png

Agile yaklaşımının değerlerini ve prensiplerini içeren farklı metotlar vardır. Bunların her biri farklı ihtiyaçlara ve amaçlara yöneliktir. Agile felsefesine sadık kalan bu yöntemler ile farklı ekip yapıları ve proje türlerinde de çevik yaklaşım uygulanabilir. Başlıca agile yöntemleri ise şöyledir:

Scrum Yöntemi Nedir? 

En yaygın agile metotlarından biri olan Scrum, belirli roller içeren ve sprintlerle ilerleyen bir yapıya sahiptir. Bu yöntemde genellikle 1 ila 4 hafta arasında süren ve sprint adı verilen döngülerle çalışılır. Ekipler her sprintin sonuna kadar çalışır, bir ürün veya ürün parçası çıkarır. Ekipler denetlenebilir. Şeffaf ve sürekli gelişen bir yapı içerisinde çalışırken Scrum yönteminde öncelik en değerli işi yapmaktır.

Kanban Tekniği Nedir? 

Kanban, iş akışının her bir sürecinin görselleştirilerek takip edildiği agile tekniğidir. İş panosu, iş akışı kolonları ve iş kartları gibi bileşenler kullanılarak uygulanır. Genellikle “Yapılacaklar”, “Yapılmakta Olanlar” ve “Tamamlananlar” gibi üç temel zaman sütunu olur. İşin türüne göre ara süreçler de eklenebilir. Kanban tekniğinde asıl amaç, sınırlı sayıda işi aynı anda yapabilmeyi ve bu işleri adım adım takip edebilmeyi sağlamaktır.

XP (Extreme Programming) Metodu Nedir? 

Kısaca XP olarak bilinen Extreme Programming metodu, sürekli entegrasyonu ve teknik mükemmeliyeti merkeze alan bir agile yöntemidir. Yazılım odağında geliştirilmiş bir metot olsa da benzer süreçlere sahip tüm alanlarda uygulanır. Bu yöntemde sürekli entegrasyon ile test aşamaları daha güçlü bir şekilde yönetilirken test güdümlü geliştirme mantığı da üzerinde çalışılan ürünün mükemmel hale gelmesini sağlar. Özellikle sık değişiklik gerektiren projeler için tercih edilen XP, yüksek kaliteye erişim için faydalı bir metot olarak kabul edilir.

Lean Tekniği Nedir? 

Lean, temel amacı israfı azaltmak ve verimliliği artırmak olan bir agile tekniğidir. Lean kelimesi “yalın” anlamına gelir ve bu teknik, iş süreçlerinde sadeliği ve değere odaklanmayı savunur. Müşteri merkezli bir metottur. Gereksiz dokümantasyon, fazla iş yükü ve ekstra bekleme süresi gibi iş anlamında israf yaratan ögeleri ortadan kaldırmaya odaklanır. Kısa teslim süreli işler için tercih edilen bir tekniktir.

FDD (Feature Driven Development) Yöntemi Nedir? 

Feature Driven Development veya kısaca FDD, büyük projelerin özellik bazlı planlama ile yürütülmesini temel alan bir agile metodudur. Büyük ve karmaşık projelerin daha iyi planlanabilmesi için küçük özelliklere bölünmesi gerektiğini savunur. Bu sayede iş süreçleri daha net parçalar halinde ilerler, ölçülebilir ve izlenebilir niteliğe sahip olur. Teknik liderliğin güçlü olduğu ekiplerde maksimum verimlilik sağlayan FDD, özellikle kurumsal projelerde tercih edilir.

Şirketlerde Agile Geçiş Süreci Nasıl Yönetilir? 

sirketlerde-agile-gecis-sureci690x375-(1).png

Şirketlerde agile çalışma sistemine geçiş süreci, oldukça dikkatli ve detaylı bir şekilde planlanmalıdır. Çünkü bu sadece bir metodoloji değişimi değil, aynı zamanda kurumsal ve kültürel bir dönüşüm anlamına da gelir. Geçiş süreci öncesinde dönüşüm stratejisi belirlenmiş, planlama yapılmış olmalıdır. Takım rolleri tanımlanırken etik davranılmalı, değişim karşısındaki sorunları en aza indirmek için ise eğitim ve mentorluk çalışmalarına önem verilmelidir.

Agile Dönüşüm Stratejisi ve Planlama 

Agile dönüşüm stratejisi; şirketin mevcut durumu, ihtiyaçları, hedefleri ve gelecek planları doğrultusunda özelleştirilmelidir. Stratejiye bağlı yapılan bir planlama, agile dönüşümünün hangi departmandan başlayağından hangi araçların kullanılacağına kadar tüm süreci içermelidir. Bu noktada hedeflerin ve başarı metriklerinin çok net bir şekilde ifade edilmesi oldukça önemlidir.

Takım Rollerinin Yeniden Tanımlanması (Scrum Master, Product Owner vs.) 

Agile yaklaşımında ekip statüleri ve rolleri de gelenekselin dışındadır. Bu süreçte daha esnek ve göreve odaklı roller ortaya çıkar. Agile yaklaşımın başlıca rolleri şu şekildedir:

  • Scrum Master: Ekibin süreç ve görevlere bağlı kalmasını sağlayan, olası engelleri ortadan kaldırarak yol açan kişidir.
  • Product Owner: Ürün vizyonunu ve öncelikleri belirleyen, müşteri temsilciliği görevine sahip kişidir.
  • Development Team: Kendi kendini organize etme kabiliyeti bulunan, çapraz fonksiyonlu yapıya sahip bir ekiptir.

Eğitim, Mentorluk ve Kültürel Adaptasyon 

Agile dönüşüm sürecinin kesintisiz ve sorunsuz bir şekilde tamamlanması için gereken, doğru ve yeterli seviyede bir eğitimdir. Çalışanlara düzenli olarak verilecek eğitimler ile önce agile yaklaşımı anlatılmalı, ardından kültürel adaptasyon sağlanmalıdır. Bu süreçte sadece teorik değil, uygulamalı eğitimler de verilmelidir.

Başarılı Agile Uygulamalarından Örnekler 

Başarılı agile uygulama örnekleri birçok farklı sektörde karşımıza çıkıyor. Global markaların başarısına önemli katkı sağlamış olan bu çalışma metodu ile ilgili ilk örnek firmamız Spotify.

Spotify, iç içe geçmiş gruplardan oluşan bir yapıya sahip. Scrum takımlarına benzeyen bu gruplar, farklı hedefler ve işlevler doğrultusunda bölünmüş durumda. Lideri olmayan bu ekiplerin kendi çalışma metotlarını seçme özgürlükleri de başarıya katkı sağlar. Bu diğer agile uygulamalarında göre daha fazla özgünlük içerdiği için “Spotify modeli Agile” olarak da bilinir.

Bir diğer örneğimiz, yine kendine özgü bir agile mantığı geliştirmiş olan otomotiv devi Toyota. Toyota, Kanban yönteminin öncülerinden biri olarak kabul ediliyor. Hangi işin ne zaman yapılması gerektiğine dair geleneksel bir plan oluşturmak yerine talebe göre üretim anlayışını benimsemesi, agile için örnek teşkil ediyor.

Ayrıca marka, “Scrum the Toyota Way” adını verdiği bir agile yaklaşımı da benimsiyor. Bu yaklaşım ile ürün teslimatları müşteri ihtiyaçlarıyla uyumlu hale getirilirken israf azaltma ve sürekli iyileştirme teknikleri de uygulanıyor.

Agile’ın Geleceği: Yeni Trendler ve Gelişmeler 

Agile, diğer proje yönetim metotlarından farklı olarak organizasyonel dönüşüme bir felsefe katmasıyla bilinir. Bu da agile yaklaşımın daha uzun süre iş hayatında kalabileceğini gösterir. Ölçeklenebilir ve ölçülebilir agile modellerinin geliştirilmesiyle birlikte de kalıcılığını güçlendirebilir.

Agile ve Yapay Zekâ Entegrasyonu 

Agile yaklaşımı, yapay zekâ ile uyumlu bir metottur. Yapay zekâ araçlarından alınacak destek, çevik yaklaşımın daha verimli hale gelmesini sağlayabilir. Otomatik testler, tahmine dayalı analizler ve çeşitli algoritmalar, agile tekniklerinin daha hızlı ve daha akıllı hale gelmesini sağlayabilir.

Hibrit Çalışma Modellerinde Çevikliğin Rolü 

Agile yaklaşımın önemli prensiplerinden biri yüz yüze ve bir arada çalışmaktır; fakat bu prensip, yazılım projeleri özelinde belirlenmiştir. Agile yöntemlerinin başka alanlara uyarlanması ise hibrit çalışmanın da bu felsefeye dahil olmasını sağlar.

Hibrit çalışma, agile yaklaşıma uyum sağlama sürecinde oldukça avantajlıdır. Ekipler, konum fark etmeksizin bağımsız bir şekilde çalışarak etkilerini artırabilirler. Ayrıca agile metotlarına uygun Trello, Miro, Slack gibi dijital araçlar da hibrit ve uzaktan çalışma modellerinin agile ile uyumlu hale gelmesine yardımcı olan detaylardır.

Agile yaklaşımın geleceğinde hibrit çalışmanın önemli bir yer tutması bekleniyor ve bu nedenle hibrit modelin sağlam temellere oturtulması gerekiyor. Ekiplerin çok daha az bir araya geldiği bu modelde verimliliğin düşmesini engellemek için “Başarılı Bir Hibrit Çalışma Stratejisi Nasıl Oluşturulur?” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

Agile Yaklaşım Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Agile yaklaşımı iş yerinde nasıl uygulanır?

Agile yaklaşımı iş yerinde ekiplerin kısa döngülerle çalışabileceği ve müşteri geri bildirimlerine göre sürekli iyileştirme yapılabilecek şekilde uygulanır. Bu süreçte iş birliği, şeffaflık ve adaptasyon hızı ön planda olur.

Agile ile Scrum arasındaki fark nedir?

Agile, iş süreçleri yönetimi konusundaki değerler ve prensipler bütünü iken Scrum, bu prensipleri iş süreçlerine uyarlamak için kurallara sahip olan bir uygulama biçimidir.

Hangi sektörlerde agile yaklaşım daha etkilidir?

Agile, hızlı değişen ve müşteri geri bildirimlerinin belirleyici olduğu sektörlerde daha etkilidir. Bu sektörlere yazılım, finans, e-ticaret, pazarlama ve sağlık gibi örnekler verilebilir.

Agile yöntemleri ekip verimliliğini nasıl artırır?

Agile yaklaşımı; kısa çalışma döngüleri, açık iletişim ve sürekli geri bildirim sayesinde ekiplerin verimliliğini artırır. Ekipler daha odaklı ve uyumlu bir şekilde çalışır.

Agile uygulamaları için hangi araçlar kullanılır?

Çevik yaklaşım metotlarının uygulanma sürecinde Asana, Trello, Jira, Azure ve ClickUp gibi dijital araçlar kullanılır. Bu araçlar; iş akışı yönetimi, görev takibi ve ekip içi iş birliği gibi alanların yönetimi için özellik ve fonksiyonlar sunar.

TokenFlex Uzman İçerik Yazarları

Yazar Avatarı

TokenFlex, Türkiye'nin ilk tamamen dijital yemek kartı olarak 2022 yılında Koç Holding iştiraki Token Finansal Teknolojiler tarafından geliştirilmiştir. TokenFlex uzman yazarları, işletme sahipleri, girişimciler, insan kaynakları yöneticileri ve her zaman yeniyi yakalamak isteyen bütün kurumsal liderler için uzmanlıklarını kullanarak en doğru ve en güncel bilgileri derler. Gıda sektörü, vergi mevzuatı, işletme yönetimi, insan kaynakları, finansal yönetim, pazarlama ve çevresel sürdürülebilirlik gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.