Geleceğin Restoranlarında Yer Alacak Donanımlar ve Teknolojiler
Restoran ve yemek sektörünün çok eskiden beri zirvede olmasının iki temel sebebi var. Bunlardan biri elbette beslenmenin birincil ihtiyaç olması. Diğer sebep ise sektörün çağa ayak uydurması. Günümüzde mobil uygulama üzerinden yemek sipariş edebilmek bile tüketiciler için büyük bir kolaylık olarak görülüyor. Peki, geleceğin restoranlarında başka hangi teknolojileri göreceğiz?
3D Gıda Yazıcıları ve Kişiselleştirme
3 boyutlu yazıcılar yaygınlaşmaya devam ediyor. Restoran sektörüne de dahil olan bu cihazlar sayesinde 3D gıda baskısı teknolojisi geliştirildi. Bu teknolojiyi deneyen restoranlarda 3D yazıcılar kullanılarak yemekler üretiliyor. Örneğin jel kıvamındaki çikolata, peynir ve humus gibi yiyecekler, 3D gıda yazıcıları ile rahatlıkla hazırlanabiliyor.
Bu teknoloji, yemek servisine hız ve inovasyon katmasının yanında müşteri memnuniyetini de artıran bir gelişme olarak görülüyor. Çünkü kişiye özel yemekler hazırlamayı mümkün kılıyor. Müşterinin talebine göre şekil verilen ve çok kısa sürede servis edilebilen bir çikolata ile özel günler daha özel bir şekilde kutlanabilir. Bununla birlikte estetiğe önem veren şefler, 3D gıda yazıcıları sayesinde mutfakta adeta sanat eserleri yaratabiliyorlar.
Giyilebilir Teknoloji ve AR (Artırılmış Gerçeklik)
Artırılmış gerçeklik veya kısaca AR teknolojisi ile giyilebilir cihazların birleştiği yeni bir menü deneyimi de geleceğin restoranlarında popüler olabilir. Bu teknoloji ve donanım birlikteliği sayesinde tüketiciler, sanal ortamda bir yemeğe çıkabiliyorlar. Menüdeki yemekleri doğrudan görebilen tüketiciler, yeni bir lezzet denemek istediklerinde sipariş edecekleri yemeğin nasıl göründüğünü önceden öğrenebiliyorlar.
Otonom Araçlar
Çoktan yollara çıkmış olan otonom araçlar, geleceğin restoranlarında demirbaşların arasına girecek gibi görünüyor. Paket servis için denemelerin başladığı sürücüsüz araçlar, öncelikle insan gücüne olan ihtiyacı azaltacak. Buna ek olarak paketlerin daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olacak. Paket servislerde kullanılan küçük otonom araçların dışında tedarik zinciri ve ürün nakliyesinde kullanılabilecek araçların da yaygınlaşması bekleniyor.
Dijital Menüler
Pandemi döneminde “temassızlık ve hijyen” başlığı altında görmeye başladığımız dijital menüler, restoranların vazgeçilmezi oldu. QR kod aracılığıyla müşterilerin telefondan ulaştığı menüler, restoranların kâğıt menü masrafını ortadan kaldırdı. Ayrıca menünün yıpranması veya yırtılması gibi sorunlar ortadan kalktı. Fiyat ve ürün güncellemeleri için yeni menü bastırmak yerine birkaç tuşa basmak yetiyor.
Geleceğin restoranlarında göreceğimiz dijital menüler, yemeklerle birlikte ilgili yemeğin ham maddesi, gramajı, kalorisi, besin değeri ve daha birçok konuda bilgiyi içerecek. Buna ek olarak müşteriler dijital menü üzerinden sipariş verip ödemesini de mobil olarak yapabilecek.
Robot Şef ve Garsonlar
Geleceğin restoranlarında sıkça karşılaşacağımız bir diğer yenilik de insansı robotlar. Bu konudaki en popüler örnek, üç kez dünya pizza şampiyonluğu elde etmiş olan Fransız Thierry Graffagnino ile çalışan Pazzi. Pizzacı robot Pazzi; pizza hamurunu açıyor, malzemeleri yerleştiriyor, fırına girip çıkan pişmiş pizzaları dilimliyor ve bir kutuya koyarak servise hazır hâle getiriyor.
Yemek hazırlama sürecini hızlandıran ve kolaylaştıran robotlar, garsonluktan da geri kalmayacak elbette. Restoranlar sipariş alan, servis yapan ve ödeme kabul eden robot garsonları şimdiden kullanmaya başladı.
Restoran Yönetimi İçin Yapay Zekâ (AI)
Restoran yönetiminde, müşteri yoğunluğunu tahmin edebilmek çok önemli bir nokta. Birçok restoran için ise bunu yapmak hayli zor. Yapay zekâ ile çalışan yazılımlar, restoranın bulunduğu konumu, bölgedeki yaya trafiğini, anlık saat bilgisini ve geçmişteki verileri harmanlayıp analiz ederek restoranlar için program çıkarabiliyor. Bu programa göre restoran sahipleri, ne zaman daha fazla yemek stokuna ihtiyaçları olduğunu anlayabiliyorlar.
Anlık Takip Uygulamaları
Günümüzde yaygın kullanılan mobil yemek sipariş uygulamaları, kullanıcılara “Yemeğiniz yola çıktı.” gibi mesajlar gönderebiliyor. Hatta bazı uygulamalar, haritadan kuryeyi canlı takip etme imkânı da sunuyor. Fakat yeni nesil uygulamalar, işi daha ileri taşıyacak gibi görünüyor. Bazı pizza restoranları; pizza hamurunun hazırlanması, fırına verilmesi ve fırından çıkması gibi detaylı bilgileri de müşteriye veriyor. Yemeğinin ne kadar sürede hazırlandığı ve piştiği bilgisi ise müşteri memnuniyeti için katkı sağlıyor.
Kendi Kendine Sipariş Kioskları
Kendi kendine sipariş kioksklarının çeşitli versiyonlarını farklı sektörlerde görebiliyoruz. Örneğin yiyecek ve içecek otomatlarında aslında tüketiciler kendi kendilerine sipariş veriyorlar, ödemeyi yapıyorlar ve ürünü teslim alıyorlar. Restoranlara kurulacak olan kiosklar da benzer mantıkla çalışacağı için müşterinin bekleme süresini minimuma indirecek. Özellikle self servis restoranlarda oluşan kuyrukların bu teknolojiyle birlikte sona ermesi bekleniyor.
Kendi kendine sipariş kiosklarında menü bulunacak. Tüketici; yemek, tatlı, salata, içecek gibi isteklerini sepete ekleyecek. Bu aşamada içerik tercihlerini de yapabilecek. Ardından ödeme adımına geçip banka, kredi veya yemek kartı ile ödemesini tamamlayacak. Böylece uzun kuyruklar beklemeden ve iletişim sorunu yaşamadan sipariş ettiği yemeğe kolayca ulaşabilecek.